Oesterbank Jaarverslag 2021

3 www.oesterbank.be VOORWOORD Iedereen had het dit jaar over het “nieuwe normaal”, maar het nieuwe normaal is een blijver en al lang niet meer nieuw. Dat heet aanpassing, aan de storende fac- tor van Covid-19, aan de steeds wijzigende regels, aan de veranderde werkomgeving. Het creëert een gevoel van onzekerheid. Je stelt je vragen bij de sociale impact, bij aanwervingen, bij investeringen. Moet of kan het al- lemaal nu meteen of stellen we het uit tot we weer eens gewoon zijn aan het zoveelste nieuwe normaal ? We kiezen voor de weg vooruit. Oesterbank heeft zich zeer grote inspanningen getroost omhet werk te vrijwa- ren en de klanten niet in de steek te laten. De stelling dat er maar één economie is, werd daarbij nog maar eens waarheid. Een doorgedreven wisselwerking tussen de bedrijven uit de reguliere economie en de maatwerkbe- drijven was voor beiden de reddingsboei in deze moei- lijke en woelige tijden. De eerste te overwinnen hindernis is de verstoorde ar- beidsmarkt. Heel wat afwezigheden door corona-ziekte of door de quarantaine regeling maken een correcte werkplanning onmogelijk. Er wordt heel wat flexibiliteit gevraagd van de werknemers, wat voor de doelgroep niet evident is. We zijn ze dankbaar dat ze daar bijzonder veel begrip voor hebben opgebracht. Het is niet mak- kelijk om de vertrouwde werkpost en werkmethode te moeten verlaten en, zij het tijdelijk, geheel ander werk te moeten doen. Dankzij de welwillendheid en mede- werking van alle werknemers, en de bovenmenselijke inspanningen van de begeleiders is het wel gelukt. Het probleem werd gaandeweg aangescherpt door de krapte op de arbeidsmarkt. Dit had onvoorziene ge- volgen. Door personeelstekort op de productielijnen van onze klanten werd meer werk doorgeschoven naar Oesterbank. Normaal moeten we daar blij om zijn maar we kampten met hetzelfde probleem. De toeleiding van maatwerkers is problematisch. Ondanks de gevraagde inspanningen van organisaties zoals VDAB, GTB, OCMW en andere, én de nog steeds 10% werkloosheid in de Oostendse regio, is het aantal aangeboden werknemers ondermaats. Nochtans, werk genoeg, een van de redenen waarom drie maatwerkbedrijven, Oesterbank, Duinenwacht en Kringwinkel een samenwerkingsverband “Lavoro” heb- ben opgericht om via deze weg extra mensen te kunnen werk bieden bovenop de quota en de voorwaarden die aan maatwerkbedrijven zijn opgelegd. Helaas kon deze piste slechts gedeeltelijk soelaas bieden gezien ook daar de problemen met toeleiding naar werk zich voordoen. Oesterbank heeft dan beroep gedaan op collega maat- werkbedrijven uit de Westvlaamse regio die de werk- druk door corona beperkingen (vb in de horeca) zagen verminderen. Verscheidene maatwerkbedrijven zijn bij Oesterbank “in enclave” komen werken. Het grote voor- deel was dat de productie op peil kon worden gehouden en aldus kon verhinderd worden dat de productielijnen bij de klanten zouden haperen of zelfs stilvallen. Het nadeel is de hogere arbeidskost. Dit systeem heeft op de rentabiliteit gewogen. Naar het jaareinde toe stegen ook andere kosten als energie, onderdelen, productie- hulpmiddelen en zovele andere, gecombineerd met een index sprong op de lonen. Een evaluatie naar efficiëntie en kostprijsherziening dringt zich hierdoor op. Maar bij dit alles blijft Oesterbank fris en monter. Ondanks de moeilijkheden op de arbeidsmarkt slaagt Oesterbank er steeds weer in de productie op peil te houden, zelfs uit te breiden. Engagementen naar klanten worden steeds nagekomen. Daartoe werd verder geïn- vesteerd in de doeltreffendheid van de productiemidde- len, in veiligheid en in infrastructuur. De nieuwe loods van afdeling C krijgt al vorm. Ook de investering in tech- nologie gaat onverminderd voort met als aandachtspunt de hulpmiddelen te voorzien, teneinde mensen werk te laten uitvoeren, die ze zonder die hulpmiddelen niet zouden kunnen doen. Dat brengt ons bij de sociale impact van corona. Er werd nog steeds lunch voorzien, met inachtname van de vei- ligheidsregels, warme maaltijden waren helaas niet meer mogelijk. Er wordt ondersteuning geboden door de sociale dienst bij preventie van corona, maar ook bij de gevolgen er van op de gezinssituatie en de moge- lijkheden van de werknemers zelf. Informatie is daarbij ook heel belangrijk, door persoonlijk contact, infobor- den, electronische middelen enzomeer. Daarenboven konden ook de traditionele feestjes niet doorgaan, die voor de werknemers zeer belangrijk zijn en het sociaal contact bevorderen. Een sinterklaasfeest met afstand is veel minder leuk. Eén feest hebben onze werknemers alvast nog tegoed: het in het Kursaal voorziene afscheid van onze directeur Luc Rosseel, die na 40 jaar bezielend directeurschapmet pensioen gaat. Het ondernemersschap van Luc heeft Oesterbank laten uitgroeien tot een onmisbaar toeleve- ringsbedrijf dat de hoogste kwaliteitsnormen aanhoudt. Maar naast het ondernemersschap werd ook de andere dimensie niet vergeten: de doelstelling blijft zinvol werk geven aan mensen met een beperking of een afstand tot de arbeidsmarkt. Luc heeft die doelstelling steeds met de grootste inzet waargemaakt. Inmiddels heeft Wouter Desplenter de leiding van Oes- terbank overgenomen. Na een paar jaar zich vertrouwd te hebben gemaakt met de diverse afdelingen van het bedrijf en daarbij ook de sociale dimensie van Oester- bank zich eigen gemaakt te hebben is hij er helemaal klaar voor. We hebben er het grootste vertrouwen in dat Wouter Oesterbank tot nieuwe hoogten zal brengen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzgyMw==